onsdag 23 januari 2008

Learn the hard way...

Har bestämt mig för att skapa ordentliga sömnrutiner för Charlie på kvällen. Det sägs vara viktigt att skapa rutiner kring sömnen, och vid ca 4 mån ålder har barnet fått en mer regelbunden sömnrytm. Men alla barn är olika o några barn kräver mer av sina föräldrar när det gäller att få goda sömnvanor. Fram tills ikväll har han fått somna i soffan ute hos oss o ganska ofta vid bröstet, men nu vill jag att han vänjer sig vid att somna/sova helt i sin egen säng. Jag har tänkt mig att Charlie, som ikväll, badar vid halv åtta o sen är det grötportion vid åtta sen lite tutte, rap och sen godnatt i sin egen säng....han borde således vara till sängs i sin egen säng o sova till nio....
Japp kanske inte var så bra att börja med detta just ikväll när jag är ensam men men å andra sidan lär det nog ta ett par kvällar att få till ordentliga rutiner el vad tror ni?......den lille mannen är väldigt envis, det är något vi vet...for sure! Dessutom sa barnläkaren på Akademiska det efter endast ha träffat Charlie i 30 sek så.....
Ja hur gick det då? Jo jag fick gå in o trösta en galet arg *läs envis, inte arg= ledsen* Charlie i tio minuter totalt ca...jag var in fyra ggr totalt...men nu så sover han - än så länge alltså....

Wish me luck -För resten av kvällen/natten...ZZZZzz

Update-> han sov sen....men vaknade igen kl 23.30, jag var då för trött för att orka göra proceduren igen, så han fick ligga bredvid mig o tutta lite då...grejen är ju att han ska lära sig att somna om själv så jag måste nog börja med att lägga tebax honom i sin säng även efter nattmålen....det kommer bli tufft...Zzzz

1 kommentar:

Anonym sa...

Jo vi försöker med rutiner vi också.
Wilma har rutin på att låta efter en viss tid på dygnet men sen kan hon sova riktigt länge.

De senaste kvällarna har hon somnat kring 22 och sedan sovit 8-9 timmar Helt ok hoppas det fortsätter.....